Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Marko havaitsi ensimmäiset merkit rotista, kun tyhjänä ollutta liiketilaa remontoitiin uutta vuokralaista varten. ”Remontin yhteydessä havaitsin, että tilassa olevan lavuaarin viemäriputken sisäkulmassa oli sahalla tehdyn näköinen reikä. Ajattelin, että remonttitöissä oli varmaankin käynyt vahinko, joten pyysin remontoijia vaihtamaan rikkinäisen osan”, kertoo Marko.
Kun remontti valmistui ja putken osa oli vaihdettu, kaikki näytti olevan kunnossa uutta vuokralaista varten. Parin viikon kuluttua Marko sai kuitenkin viestin, jossa kerrottiin, että liiketilan lattialle valuu vettä.
”Menin katsomaan ja huomasin jälleen samanlaisen sahalla tehdyn näköisen reiän putkessa. Ajattelin, että nyt tässä on jotain outoa, sillä näyttää siltä, että reikä olisi tullut sisäpuolelta. Viemäri oli ehkä kuivunut ja sisällä saattoi olla jyrsijä. Vaihdoimme jälleen rikkinäisen osan ja pyysimme isännöitsijän kautta paikalle kilpailevan tuholaistorjujan, joka kiersi taloyhtiön tiloissa. Lopulta torjuja totesi, ettei asialle voida tehdä mitään, sillä mitään merkkejä rotista ei ollut”, jatkaa Marko.
Muutaman viikon kuluttua rottien aiheuttamat ongelmat kasvoivat entisestään. Erään asuinhuoneiston kylpyhuoneesta oli purtu lattiakaivo rikki, jolloin asukkaan käydessä suihkussa vesi pääsi valumaan talon kellaritilan lattialle. Kosteuskartoittajat totesivat, että rakenteissa oli vettä ja asunto asumiskelvoton. Taloyhtiön hallitus alkoi selvittämään kiireesti, miten viemärissä kulkevista rotista olisi mahdollista päästä eroon. Vastaan tuli Anticimex ja Smart-tuholaistorjunta.